Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών, ή απλά Ακολουθία των Παθών, τελείται τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ, αλλά στην πραγματικότητα ανήκει λειτουργικά στη Μεγάλη Παρασκευή, σύμφωνα με τη λειτουργική τάξη της Εκκλησίας. Πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές, κατανυκτικές και βαθιά συγκινητικές ακολουθίες του ορθόδοξου εορτολογίου, στην οποία διαβάζονται τα Δώδεκα Ευαγγέλια του Θείου Πάθους.
Θεολογικό περιεχόμενο και σημασία
Η ακολουθία είναι αφιερωμένη στα Άχραντα Πάθη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, δηλαδή στα γεγονότα του Μυστικού Δείπνου, της προδοσίας, της σύλληψης, της ανάκρισης, του εμπαιγμού, της καταδίκης, της σταυρώσεως, του θανάτου και της ταφής Του. Το νόημα της ακολουθίας αυτής δεν είναι απλώς η ιστορική ανάμνηση· είναι συμμετοχή στο πάθος του Χριστού και βίωση της θείας αγάπης, που εκφράζεται με την υπέρτατη θυσία.
Η λέξη “Άχραντα” υποδηλώνει την καθαρότητα και την αγιότητα των Παθών του Χριστού: δεν υπήρχε κακία ή αδικία από πλευράς Του, αλλά θυσιαστική αγάπη προς τον άνθρωπο.
Η δομή της Ακολουθίας των Παθών
Η ακολουθία ακολουθεί την τάξη του Όρθρου της Μεγάλης Παρασκευής και έχει ως κεντρικό της άξονα την ανάγνωση των Δώδεκα Ευαγγελικών Περικοπών. Κάθε περικοπή περιγράφει ένα σημαντικό γεγονός των Παθών.
Τα 12 Ευαγγέλια των Παθών:
- Κατά Ιωάννην 13,31 – 18,1
(Ο Μυστικός Δείπνος, η παράδοση των εντολών, η προσευχή του Χριστού) - Κατά Ιωάννην 18,1 – 28
(Η σύλληψη του Χριστού και η μεταφορά Του στον Άννα και τον Καϊάφα) - Κατά Ματθαίον 26,57 – 75
(Η ανάκριση από τον Καϊάφα, η άρνηση του Πέτρου) - Κατά Ιωάννην 18,28 – 40 και 19,1 – 16
(Η παρουσία του Ιησού ενώπιον του Πιλάτου) - Κατά Ματθαίον 27,3 – 32
(Η μετάνοια και αυτοκτονία του Ιούδα, η καταδίκη του Χριστού) - Κατά Μάρκον 15,16 – 32
(Η πορεία προς τον Γολγοθά και η σταύρωση) - Κατά Ματθαίον 27,33 – 54
(Ο θάνατος του Χριστού επάνω στον Σταυρό) - Κατά Ιωάννην 19,31 – 37
(Η λόγχη που τρυπά την πλευρά Του, η διαπίστωση του θανάτου) - Κατά Μάρκον 15,43 – 47
(Η αποκαθήλωση και η ταφή Του από τον Ιωσήφ της Αριμαθαίας) - Κατά Ιωάννην 19,38 – 42
(Η συνέχιση της ταφής με τη συμμετοχή του Νικόδημου) - Κατά Ματθαίον 27,62 – 66
(Η φρουρά στον τάφο για να μη κλαπεί το σώμα Του) - Κατά Ματθαίον 28,1 – 20
(Συχνά περιλαμβάνει και την Ανάσταση προκειμένου να ολοκληρωθεί το σωτηριολογικό σχέδιο)
Μεταξύ των αναγνώσεων ψάλλονται ύμνοι κατανυκτικοί, όπως το περίφημο “Σήμερον κρεμάται επί ξύλου…”, που συνοψίζει όλο το τραγικό μεγαλείο της ημέρας.
Το “Σήμερον κρεμάται…” – Ύμνος συγκλονιστικός
Ένα από τα πιο συγκλονιστικά σημεία της ακολουθίας είναι το τροπάριο:
Σημερον κρεμάται επί ξύλου, ο εν ύδασι την γην κρεμάσας. Στέφανον εξ ακανθών περιτίθεται, ο των Αγγέλων Βασιλεύς. Ψευδή πορφύραν περιβάλλεται, ο περιβάλλων τον ουρανόν εν νεφέλαις. Ραπισμα κατεδέξατο, ο εν Ιορδάνη ελευθερώσας τον Αδάμ. Ήλοις προσηλώθη, ο Νυμφίος της Εκκλησίας. Λογχη εκεντήθη, ο Υιός της Παρθένου. Προσκυνούμέν σου τα Παθη Χριστέ. Δείξον ημίν, και την ένδοξόν σου Ανάστασιν.
Ο ύμνος παρουσιάζει την αντίθεση ανάμεσα στη θεότητα του Χριστού και την ανθρώπινη ταπείνωσή Του. Ο Δημιουργός του κόσμου ταπεινώνεται και υπομένει τον πιο ατιμωτικό θάνατο για χάρη του ανθρώπου. Πρόκειται για ύμνο ποιητικό, θεολογικό και δραματουργικό, που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο.
Συμβολισμοί και πνευματική εμπειρία
Η Ακολουθία των Παθών δεν είναι θεατρική αναπαράσταση· είναι βίωμα. Οι πιστοί καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά, να συν-πονέσουν, να σιγήσουν και να αναστοχαστούν πάνω στο νόημα της θυσίας.
Η χρήση των δώδεκα κεριών που σβήνουν σταδιακά, τοποθετημένα σε ειδικό στήριγμα, συμβολίζει την προοδευτική εγκατάλειψη του Χριστού από τους ανθρώπους. Στην τελική σκοτεινιά, φωτίζεται μόνο ο Σταυρός – η ελπίδα μέσα στο σκοτάδι.
Η Ακολουθία στην παράδοση του λαού
Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης είναι μια από τις πιο προσεγμένες και σεβαστές στιγμές της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα, οι εκκλησίες στολίζονται με μοβ υφάσματα, ενώ οι πιστοί προσέρχονται ντυμένοι με σκούρα ρούχα, συχνά νηστεύοντας αυστηρά.
Ο Σταυρός με την εικόνα του Εσταυρωμένου εξέρχεται από το Ιερό Βήμα και τοποθετείται στο κέντρο του ναού για προσκύνηση. Πολλοί παραμένουν ως αργά, με σιωπή, προσευχή και κατάνυξη.
Μυστήριο της θυσιαστικής αγάπης
Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια θρησκευτική τελετή. Είναι μυστήριο, είναι βίωμα του Θεού μέσα από το απόλυτο βάθος του ανθρώπινου πόνου. Μέσα από αυτή την ταπείνωση, ο Χριστός υψώνεται. Και μαζί Του, υψώνεται και η ανθρωπότητα.
Όπως λέει ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος:
“Ο Θεός είναι αγάπη που σταυρώνεται.”