Ο Επιτάφιος Θρήνος, ένα από τα πλέον συγκινητικά και βαθιά συμβολικά τελετουργικά της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αποτελεί κεντρικό στοιχείο της Μεγάλης Εβδομάδας, και συγκεκριμένα της Μεγάλης Παρασκευής. Η ημέρα αυτή είναι αφιερωμένη στην ταφή του Ιησού Χριστού, και ο Επιτάφιος αποτυπώνει τον θρήνο της Εκκλησίας και των πιστών για το Πάθος και τον θάνατο του Θεανθρώπου. Πέρα όμως από τη θρησκευτική του διάσταση, ο Επιτάφιος έχει και σημαντική πολιτισμική και λαογραφική σημασία.
Ιστορική και Θεολογική Σημασία
Ο Επιτάφιος σχετίζεται με την περιγραφή της ταφής του Ιησού, όπως την παραδίδουν τα Ευαγγέλια. Μετά τη Σταύρωση, ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία, κρυφός μαθητής του Χριστού, ζήτησε το σώμα Του από τον Πιλάτο. Μαζί με τον Νικόδημο, το κατέβασαν από τον Σταυρό, το τύλιξαν σε καθαρό σεντόνι με αρώματα και το έθαψαν σε καινό μνημείο.
Η Εκκλησία, αναπαριστώντας αυτή την πράξη, τελεί τον Επιτάφιο Θρήνο, ο οποίος περιλαμβάνει:
- Την αποκαθήλωση του Χριστού κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Παρασκευής το πρωί.
- Την περιφορά του Επιταφίου (του στολισμένου κουβουκλίου που φέρει το Άγιο Σώμα, δηλαδή τον εικονογραφημένο ή κεντημένο “νεκρό Χριστό”) το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής.
- Την ψαλμωδία των Εγκωμίων, που εκφράζουν τον θρήνο της Παναγίας, των Μαθητών και όλου του λαού.
Τα Εγκώμια του Επιταφίου
Η πιο αναγνωρίσιμη στιγμή της ακολουθίας του Επιταφίου είναι η ψαλμωδία των Εγκωμίων. Πρόκειται για τρία στάσιμα ποιητικών ύμνων που υμνούν τον Χριστό ως νεκρό, αλλά ταυτόχρονα προοικονομούν την Ανάστασή Του.
Τα πιο γνωστά εγκώμια:
- 1η Στάση: “Η ζωή εν τάφω, κατετέθης Χριστέ, και Αγγέλων στρατιαί εξεπλήττοντο, συγκατάβασιν δοξάζουσαι την σην”
- 2η Στάση: “Άξιόν εστι, μεγαλύνειν σε τον Ζωοδότην, τον εν τω Σταυρώ τας χείρας εκτείναντα, και συντρίψαντα το κράτος του εχθρού”
- 3η Στάση: “Αι γενεαί πάσαι, ύμνον τη Ταφή σου, προσφέρουσι Χριστέ μου”
Η ψαλμωδία αυτή είναι βαθύτατα συγκινητική, καθώς συνδυάζει το πένθος με την ελπίδα της Ανάστασης. Συνοδεύεται συνήθως από συγκεντρωμένους πιστούς που κρατούν κεριά, ενώ συχνά συμμετέχουν και χορωδίες ή ολόκληρη η κοινότητα.
Η Περιφορά του Επιταφίου
Το αποκορύφωμα της Μεγάλης Παρασκευής είναι η περιφορά του Επιταφίου, η οποία έχει και θρησκευτικό και κοινωνικό χαρακτήρα.
Η πομπή αυτή, που πραγματοποιείται συνήθως γύρω από τον ναό ή στους δρόμους της ενορίας, συνοδεύεται από την ψαλμωδία των Εγκωμίων, ή την σιγή και τον θρήνο. Οι πιστοί περπατούν πίσω από τον Επιτάφιο κρατώντας αναμμένα κεριά, ενώ σε πολλές περιοχές της Ελλάδας η πομπή γίνεται με κατάνυξη υπό το φως των κεριών και των καντηλιών.
Συχνά, οι Επιτάφιοι από διαφορετικές ενορίες συναντώνται σε πλατείες ή κεντρικά σημεία, δημιουργώντας ένα κατανυκτικό και ενωτικό θέαμα που συγκινεί και όσους δεν είναι βαθιά θρησκευόμενοι.
Λαογραφία και Τοπικά Έθιμα
Η περιφορά και ο στολισμός του Επιταφίου έχουν ενσωματωθεί στον λαϊκό πολιτισμό και έχουν εμπλουτιστεί με τοπικά έθιμα. Ο στολισμός γίνεται από γυναίκες της ενορίας, συνήθως από το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής. Χρησιμοποιούνται λουλούδια κάθε είδους — γαρύφαλλα, κρίνα, βιολέτες, τριαντάφυλλα — που προσφέρουν οι πιστοί.
Σε ορισμένα χωριά, οι Επιτάφιοι περνούν από τα κοιμητήρια, τιμώντας και τους νεκρούς. Σε άλλα μέρη, όπως στην Κέρκυρα, υπάρχει παράδοση να “χτυπούν” κατσαρόλες στα παράθυρα, ενώ στα Ιωάννινα και αλλού, ψέλνονται και μοιρολόγια με παραδοσιακά μοτίβα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το έθιμο όπου οι πιστοί περνούν κάτω από τον Επιτάφιο, συμβολίζοντας την ταπείνωση και την κάθαρση.
Ο Επιτάφιος στην Τέχνη και τη Λογοτεχνία
Η μορφή του Επιταφίου, ως τελετή πένθους και προσδοκίας, έχει εμπνεύσει ποιητές, ζωγράφους και συνθέτες.
- Ο Διονύσιος Σολωμός, ο Κωστής Παλαμάς και ο Γιάννης Ρίτσος έχουν αναφερθεί στο Πάθος του Χριστού μέσα από έργα βαθιά συμβολικά.
- Ο “Επιτάφιος” του Ρίτσου, σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, είναι έργο με έντονο κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα, αν και δεν σχετίζεται άμεσα με τον θρησκευτικό Επιτάφιο.
Συμβολισμός και Μήνυμα
Ο Επιτάφιος είναι ένα τελετουργικό πένθους, αλλά όχι απόγνωσης. Η Εκκλησία δεν στέκεται μόνο στον θάνατο, αλλά στην ελπίδα της Ανάστασης. Ο θάνατος του Χριστού είναι λύτρωση, είναι θυσία για την ανθρωπότητα. Η Μεγάλη Παρασκευή κορυφώνεται το βράδυ, αλλά το Φως της Ανάστασης έρχεται μεσάνυχτα το Μεγάλο Σάββατο.
Ο Επιτάφιος είναι κάτι παραπάνω από ένα τελετουργικό. Είναι σύνθεση πίστης, λαϊκής παράδοσης, καλλιτεχνικής έκφρασης και συλλογικής εμπειρίας. Κάθε χρόνο, φέρνει κοντά τους ανθρώπους σε μια κοινή στιγμή σιωπής, θλίψης, αλλά και αναμονής για την Ανάσταση. Είναι η στιγμή όπου το Θείο και το Ανθρώπινο συναντώνται, μέσα από λουλούδια, ψαλμούς και φλόγες από κεράκια.